ဆရာေမာင္ေသာ္က

Win Aung Gyi

က်ေနာ္ေတြးမိသလို ေရးပါမည္ (၂၆၁)
ေမာင္ေအာင္မြန္
ဆရာေမာင္ေသာ္ကအား အရက္ဖယ္၍ ေလ့လာၾကည့္ျခင္း
(၁)
စာေရးဆရာ ေမာင္ေသာ္ကႏွင့္ ကိုမင္းရွင္က မိတ္ဆက္ေပးခ်ိန္ သံုးေယာက္စလံုး ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီး ဌာနတြင္းက အမႈထမ္းမ်ားပါ။ သို႔ေသာ္လည္း လုပ္ငန္းႏွင့္ သက္ဆိုင္ျခင္းမရွိ၊ စာေရးဆရာခ်င္း သေဘာေဆာင္သမို႔ က်ေနာ္က ျမန္မာ့အသံမွ စက္မႈလက္ေထာက္၊ သူက ေရွ႕သို႔စာေစာင္ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ အၿငိမ္းစား ေရတပ္ဗိုလ္မွဴး ဘေသာ္ မွန္းမသိ။ စာအေၾကာင္းမ်ားသာ ေျပာျဖစ္ၾက၏။

No automatic alt text available.

ရႈမ၀မဂၢဇင္းတြင္ ၀တၳဳတိုမ်ားေရးသူ ေမာင္ေအာင္မြန္ ဟု ဆရာမင္းရွင္ေျပာခ်ိန္ သူကဖတ္ဖူးေနၿပီ။ က်ေနာ္ႀကိဳက္ေသာ ေမာင္ေသာ္က စာေတြဖတ္ခဲ့ပံု အထူးေျပာစရာလိုမည္မထင္ပါ။
ျပန္-သံ ဦးစီးဌာနရယ္လို႔ ျဖစ္လာေသာအခါ အစည္းအေ၀းလာတက္၍ ျမန္မာ့အသံ၌ဆံုျဖစ္သည္။ ရာထူးအဆင့္ခ်င္း မ်ားစြာကြာေသာ္ျငားလည္း အယ္ဒီတာႏွင့္ စာေရးသူဟူ၍ ျဖစ္လာရျပန္၏။ ေမာင္ေသာ္ကမ်က္ႏွာေၾကာင့္ “ရွက္လိုကရွက္ ျပင္ခ်င္လွ်င္ျပင္” ၀တၳဳေရွ႕သို႔အတြက္ေရးးေပးလိုက္ရ၏။
(၂)
“သတင္းဂ်ာနယ္” ရပ္လိုက္ရ၍ “ေသာင္းေျပာင္းေထြလာ” ထုတ္ေနသူ အေထာက္ေတာ္လွေအာင္၏ ညေန၀ိုင္း၌ ဇ၀န၊ ေမာင္ေသာ္က၊ ေမာင္ကိုယု၊ လင္းယုန္ေမာင္ေမာင္၊ ဦးေသာ္ စသူတို႔ႏွင့္အတူ က်ေနာ္လည္း ၀င္ပါခြင့္ရလိုက္၏။ ဘိုဘိုဟန္ဆိုေသာ သီခ်င္းတပုဒ္အေၾကာင္းေရာက္သြားရာ၊ မူလေတးသြားမွာ ဥဇဘက္မွ ဓမၼေတးျဖစ္ေၾကာင္း၊ စစ္ႀကိဳေခတ္က ျမန္မာရုပ္ရွင္ကားတြင္လည္း ဘတင့္ႏွင့္ေမာင္ေမာင္ေအးဆိုပံု အမူအရာႏွင့္ဆိုျပရာ အားလံုးပါးစပ္ေဟာင္းေလာင္း ေငးၿပီးနားေထာင္ခဲ့ပံု ဤေဆာင္းပါးေရးခ်ိန္မွာပင္ က်ေနာ္ျမင္ေနေသးသည္။
သည္လိုႏွင့္ပင္ ေမာင္ေသာ္က ေရးသားေသာစာေပထဲ ႏိုင္ငံျခားကဗ်ာလည္း ပါေၾကာင္းသိလာၾကၿပီ။
ကဗ်ာရြတ္ျခင္းကို ႏွစ္သက္ခံုမင္သူမို႔ ေမာင္ေသာ္က လႈံ႕ေဆာ္အားေပးသည္။ ကန္ေတာ္ေလး ဓမၼဗိမာန္တြင္ “အိုမာခရမ္း” ကဗ်ာမ်ားအေၾကာင္း ရွင္းလင္းေဟာေျပာ ရြတ္ဆိုျပပြဲကို ႀကံုလိုက္သူမ်ားသိမည္။ စာေပေဟာေျပာပြဲမ်ားတြင္လည္း အလ်င္းသင့္လွ်င္သင့္သလို ရြတ္ျပတတ္ေၾကာင္း ကိုေအာင္သင္းကေျပာ၏။ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ပန္းပင္ႀကီးလမ္း သူ႕အိမ္တြင္ကိုျမသန္းတင့္ႏွင့္ က်ေနာ္ပါ ၄ ေယာက္၏ မၾကာဏ စကား၀ိုင္းဖြဲ႕ ေတြ႕ဆံုစဥ္ၾကားရသည့္ျပင္ ေမးျမန္းေဆြးေႏြးခြင့္လည္း ရလိုက္ျပန္သည္။

(၃)
၁၉၈၈ ခု၊ အေထာက္ေတာ္လွေအာင္ ဦးစီးပိုင္ဆိုင္ေသာ “သတင္းမဂၢဇင္း” တြင္ ဆံုၾကျပန္ၿပီ။
ပင္တိုင္ေဆာင္းပါးရွင္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဦး၀င္းတင္၊ ေမာင္ေသာ္က၊ ဦးကိုယု၊ ဦးခ်မ္းေအး စသူတို႔
စာမူေပးရင္း တိုက္သို႔မၾကာခဏ ၀င္ေလ့ရွိၾကသည္။ က်ေနာ္လည္း ႏိုင္ငံျခားေရးရာ အယ္ဒီတာျဖစ္ေန၏။ ၁၉၇၀ ခု၊ ႏွစ္ကက်ေနာ္ႏွင့္လက္ထပ္သူ၏ဖခင္သည္ ေမာင္ေသာ္က ႏွင့္ညီအစ္ကို၀မ္းကြဲမိို႔ ေဆြမ်ိဳးျဖစ္ၿပီ။ ပုသိမ္လမ္း က်ေနာ့္အိမ္တြင္ Radiogram ႀကီးရွိဆဲမို႔ သူမၾကာခဏ၀င္လာကာ ဓာတ္ျပားေတြထဲ Classic မ်ားေရြး ၿငိမ္သက္စြာ အရသာခံ နာေထာင္ကတည္းက ေမာင္ေသာ္က ဂီတနည္းလည္ပံုကို ပိုသိရျပန္သည္။
၈-၈-၈၈ အေရးေတာ္ပံုႀကီးေပၚလာၿပီ။
မဆလ ကိုမယံုၾကည္ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္အရာရွိမို႔ တာ၀န္အရလုပ္ေနခဲ့ရသူတို႔လည္း လမ္းေပၚထြက္ၾကသည့္ထဲ ဗိုလ္မွဴးဘေသာ္က သူတကာထက္ပို၏။ သတင္းစာဆရာမ်ားသမဂၢကို ေမာင္ေသာ္ကဦးေဆာင္၏။ ေရတပ္ကရဲေဘာ္မ်ား ပါ၀င္လာၾကဖို႔ စာေရးႏႈိးေဆာ္၏။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဆႏၵျပလူထုႏွင့္ေတြ႕ဆံုေေရး ေမာင္ေသာ္က စီစဥ္ေပးသည္။
NLD (အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္) တည္ေထာင္ရာ၌လည္း ပါ၀င္ခဲ့၏။
အေရးအခင္းႀကီး ၿဖိဳခြင္းခံရၿပီးေနာက္ သူ႕အက်ဥ္းခ်ခံရ၊ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ခံရႏွင့္ေသဆံုးရသည္။
(၄)
၁၀၃/၁- ပန္းပင္ႀကီးလမ္း၌ သူ၏ ႏိုင္ငံျခား Cadet မ်ားအတြက္ Seamanship, Navigation, English သင္တန္းေက်ာင္းရွိ၏။ ၁၉၈၄ ခု၊ေလာက္က က်ေနာ္ေနထိုင္ရာ ဘိုကေလးေက်ာင္းလမ္းတိုက်ဥ္းထဲသို႕ ဆိုက္ကားသမားတေယာက္ စာတိုေလးႏွင့္လာရွာ၍ လိုက္ပါသြားရသည္။ သူ႕မွာအေရးေပၚကိစၥရွိလာ၍ သင္တန္းသားမ်ားအား အဂၤလိပ္စကားေျပာသင္ေပးရ၏။
ထိုအတြက္ ကိုယ္တိုင္လက္မွတ္ထိုးၿပီး “ႏွစ္သစ္ကူး ခ်စ္ဦးလက္ေဆာင္ (အသံလႈိင္းကဗ်ာမ်ား)” စာအုပ္ လက္ေဆာင္ေပးရာ ယခုဤေဆာင္းပါးေရးခ်ိန္ထိ ျမတ္ႏိုင္းစြာသိမ္းထား၍ လက္၀ယ္ရွိေနဆဲပါ။ အဂၤလိပ္ကဗ်ာ (၂၂) ပုဒ္ကို ဘာသာျပန္ထားၿပီး ရန္ကုန္ဘေဆြ၊ဗဂ်ီေအာင္စိုး၊ပန္းခ်ီေမာင္ေငြထြန္း၊ေပၚဦးသက္၊ေပၚသိမ္းႏွင့္ ေဖညြန္႔ေ၀တို႔ သရုပ္ေဖာ္ေရးဆြဲထားသည္။
မ်က္ႏွာဖံုးက ေဖညြန္႔ေ၀၏လက္ရာ။
ဘာသာျပန္ေခါင္းစဥ္အခ်ိဳ႕ျမည္းၾကည့္–။ သူရူး၊ ခ်စ္သူႏွင့္ကဗ်ာဆရာ ( The Lunatic, The Lover and The Poet by W. Shakespeare)၊ နယ္ႏွင္ခံအခ်စ္ ( Love in Exile by MathhildaBlind)၊ ဇရာအိုစံုတြဲ ( The Old Couple by Patience Strong)၊ ခ်ာတိတ္အရြယ္က ကိစၥ ( Boy and Girl Affair) —စသျဖင့္။ ဘယ္ေလာက္လွလိုက္သလဲေမာင္ေသာ္က ဘာသာျပန္ပံုက။
သို႔ေသာ္လည္း မဆလ ေခတ္ေန၀င္ခ်ိန္ ဘက္စံုပ်က္ေန၍ စကၠဴညိုညစ္ညစ္၊ ေရေရာမင္နွင့္ ၀ိုး၀ါး၀ါး၊ ႏွေျမာဖြယ္ေကာင္းေလစြ။ ယခုလို စကၠဴျဖဴေဖြးေဖြး– ပန္းခ်ီေက်ာ္ႀကီးမ်ား၏ လက္ရာေရာင္စံုမ်ား ေဖာ္ႏိုင္သည့္ ပံုႏွိပ္နည္းပညာသစ္ႏွင့္ဆို–၊ က်ေနာ္အဖို႔မူ စိတ္ကူးဆႏၵထက္ မပိုႏိုင္။ သြားေလသူ ေမာင္ေသာ္ကမွာ ေသြးရင္း သားရင္းေတြ ဒုႏွင့္ေဒး။
သူတို႔မွာသာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိသကိုး။
(၅)
က်ေနာ္ ဘန္ေကာက္တြင္ အလြတ္သတင္းေထာက္လုပ္ေနစဥ္ ABSDF မွာ အယ္ဒီတာမိဆူးပြင့္ ေတာင္းဆို၍ “ေမာင္ေသာ္ကသို႔ အမွတ္တရ” ေဆာင္းပါး “ေဒါင္းအိုးေ၀” အတြက္ေရးေပးျဖစ္သည္။ ‘ထိုေန႔က မိုးမရြာေနသာ၍ လူစည္ကား၏၊ အခ်ိန္နီးလာေသာအခါ ပရသတ္ပိုမ်ားမလာပဲ ခပ္က်ဲက်ဲခပ္နည္းနည္း ျဖစ္သြားေလၿပီ၊ ေမာင္ေသာ္ကသာ မ်က္စိဖြင့္ၾကည့္ႏိုင္လွ်င္ သူႏွင့္အရင္းႏွီးဆံုးမတ္ေဆြ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္မ်ား ေလ်ာ့နည္းေနၿပီး သတင္းေပး သတင္းယူ ေထာက္လွမ္းေရးသမားေတြသာ ပိုမ်ားေနေၾကာင္း ေတြ႕ျမင္ရေပလိမ့္မည္၊—ေမာင္ေသာ္က အလေလာင္းေျမခ်ခ်ိန္ႏွင့္ကိုက္၍ NLD အစည္းအေ၀းလုပ္ကာ ေရွာင္ေနၾက၏၊ –‘ စသျဖင့္ က်ေနာ္ေရးသားခဲ့ပါသည္။
ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕တြင္ Burma Information Group ကထုတ္ေ၀ေသာ Daeth in Custody (March 1944) ကို “န၀တ အက်ဥ္းေထာင္ထဲမွ အာဇာနည္မ်ား” ဟုနာမည္ေပးဘာသာျပန္ရာ၌ မ်က္ႏွာဖံုးမွာ ပန္းခ်ီေမာင္ဟန္၏ ေမာင္ေသာ္ကပံုတူ။ ေမာင္ေသာ္ကေရးစပ္သြားေသာ “ဇာတ္ဆရာ” “မီးျခစ္တဆံ” ႏွင့္ “မတရားသက္သက္ ရက္စက္ေလေတာ့သည္” ကဗ်ာ၃ ပုဒ္အျပည့္ပါ၏။
ေဒါင္းအိုးေ၀ (ABSDF) တြင္ ေမာင္ေသာ္က အေၾကာင္း ေၾကးမံုဦးေသာင္းေရးခဲ့သည့္ “လူကိုေခြးသတ္ျခင္း” ေဆာင္းပါးလည္း ျပန္လည္ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားသည္။
၁၉၉၅ ခု၊ က်ေနာ္ Washington DC VOA ျမန္မာပိုင္းသို႔ေရာက္လာၿပီးေနာက္ ေမာင္ေသာ္က ဂုဏ္ျပဳ အစီအစဥ္တခု ထုတ္လႊင့္ခဲ့၏။
လက္၀ယ္ရွိ သူ႕လက္ေဆာင္ ကဗ်ာစာအုပ္ႏွင့္ သူ႔အေၾကာင္းေရးသားၾကသည္မ်ား စုပါင္းကာစာအုပ္ ထုတ္ဖို႔ႀကံစည္ဖူးသည္။ သို႔ေသာ္ စာသာေရးႏိုင္ စာအုပ္အျဖစ္မဖန္တီးတတ္၍ ဆႏၵမျပည့္ခဲ့ပါ။
(၆)
လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာနည္းတူ ေမာင္ေသာ္ကလည္း အရက္ေသာက္၏။ အရက္ကိုလည္းႀကိဳက္၏။ အရက္အေၾကာင္းေရးတိုင္း ဖတ္ေကာင္း၏။ သူ႕မွာဟသရွိ၍ အရက္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ေနာက္ေျပာင္ပံုမ်ားမွာ ပို၍နားေထာင္ေကာင္းသည္။ ထုိ႔ေနာက္ တဆင့္တဆင့္ႏွင့္ ေမာင္ေသာ္ကႏွင့္အရက္–အရက္ႏွင့္ေမာင္ေသာ္က ေရားလားေထြးလား ေနာက္တီးေနာက္ေတာက္ ေစာ္ကားေမာ္ကား ေျပာဆိုၾက ေရးသားၾကသည္၊အထူးသျဖင့္ သူမေျဖရွင္းမေခ်ပႏိုင္ေတာသည့္အခ်ိန္၌။
ေမာင္ေသာ္ကသည္ အရက္ႏွင့္ မ်က္ႏွာသစ္ေသာ ယစ္ထုတ္ႀကီးေလာ။
သူ႕ကိုယ္ေစာင့္နတ္မဟုတ္၍ က်ေနာ္အတတ္မေျပာႏိုင္။ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း တလတိတိ အရက္လံုး၀မေသာက္ သူေရွာင္၏။ ထိုအေၾကာင္းကိုမူ သိသူနည္းၿပီး သိသူမ်ားေရးသည္ကို က်ေနာ္မဖတ္မိ၊ ေျပာသံမၾကားမိ။ ဦးေန၀င္း ေသလွ်င္ပြဲလုပ္ဖို႔ ၀ီစကီတပုလင္း က်ေနာ္အပါအ၀င္ မိတ္ေဆြမ်ားအား ေမာင္ေသာ္က ေျပာ၏၊ ျပဖူး၏။ သူ႕အားဖမ္းဆီးရာ၌ ထို၀ီစကီပုလင္း ပါမသြားႏိုင္သည္မွာ ေသခ်ာပါ၏။ သူသာေသသြားၿပီး ဦးေန၀င္းက ၀ီစကီေသာက္လို႔ေကာင္းဆဲ။
အရက္၏အဆိုးအေကာင္း က်ေနာ္ေရးသားေနျခင္းမဟုတ္။
အရက္ကိုဖယ္ၿပီး ေမာင္ေသာ္ကအား ေလ့လာျခင္းပါ။ ကိုမင္းရွင္မိတ္ဆက္ေပး၍ စသိေသာေန႔စြဲ မမွတ္မိေတာ့၊ သို႔ေသာ္ ၁၉၉၁ ခု၊ ဇြန္လ ၁၂ ရက္ေန႔ကိုမူ ေမ႔လို႔မရ။ ကိုယ္ပိုင္အိမ္တြင္ ေမြ႕ရာေပၚ ဇိမ္က်က် အိပ္ေနက်သူႀကီး ေထာင္တြင္းသံမံသလင္းေပၚ အိပ္ခဲ့ရ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ခံရၿပီး သူခ်စ္ေသာျပည္ကို ခြဲခြါသြားေသာေန႔မို႔ပါ။
ေျမႀကီးတြင္းထဲ ပိတ္ျဖဴႏွင့္ ပတ္ထားေသာ ေမာင္ေသာ္က၏ မ်က္ႏွာကိုပင္ မျမင္ရ။ ၂၆ ႏွစ္ျပည့္ၿပီ၊ ေမာင္ေသာ္ကႏွင့္အရက္ ေရာကာေထြးကာ ေရးေနၾကေျပာေနၾကဆဲပါ။ ထိုအခါ ေမာင္ေသာ္က အင္းစိန္ေထာင္ထဲ ေရာက္သြားခ်ိန္ကစ၍ ေနာက္ဆံုးအသက္ရွဴသြားခ်ိန္သည္၊ သူ႔ဘ၀ အခ်ိန္အၾကာဆံုး အရက္မေသာက္သည့္ ကာလဟု အရက္နံ့ကင္းသည့္ “ႏွစ္သစ္ကူး ခ်စ္ဦးလက္ေဆာင္” ကဗ်ာစာအုပ္ေလး ေငးရင္းေတြးမိေၾကာင္းပါ။
၂၀၁၇ ခု၊ ဇြန္လ (၁၀) ရက္ေန႔။

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s